Gode rådFå et pressemeddelelse eksempel

Få et pressemeddelelse eksempel og gode tips til at skrive en tekst, som har gode chancer for at komme i medierne.

En god pressemeddelelse er velskrevet og målrettet direkte til det medie, du gerne vil have den i. Derfor er det en god idé at skrive flere versioner om det samme tema, så du sætter fokus på nogle forskellige vinkler.

Journalisterne modtager mange pressemeddelelser, så du har meget kort tid til at fange opmærksomheden. Journalisten læser meget sjældent hele pressemeddelelsen igennem, så gør det let for dem at vurdere værdien.

Aktuel og væsentlig

Grundprincippet i journalistik er, at en nyhed eller historie skal opfylde et eller flere af de 5 nyhedskriterier:

  • Aktualitet – pressemeddelelsen skal fortælle noget nyt og relevant
  • Væsentlighed – den skal have betydning for samfundet og mediets målgrupper
  • Identifikation – målgrupperne skal kunne “se sig selv” i historien
  • Sensation – jo bedre historien kan overraske, des mere fokus får den
  • Konflikt – flere synspunkter eller en indre dynamik i historien vækker interesse

Grafisk genkendelig

Hvis du sender flere pressemeddelelser hen over året, er et godt tip at lave et fast pressemeddelelse eksempel, som du genbruger som en skabelon. På den måde kan journalisterne hurtigt se, hvem afsenderen er.

Som udgangspunkt kan du bygge den op ud fra de 7 punkter her:  

1. Hvem er denne pressemeddelelse fra?

  •  Sæt afsenderlogo og kontaktdata i top eller bund, så modtager ved hvem du er.

 2. Dato og sted

  • Skrive dato for udsendelsen, så redaktionen kan se, om den er aktuel

 3. Overskrift

  • Find en overskrift, der er interessant, men samtidigt dækker indholdet.
  • Brug med fordel nyheden, konsekvensen eller den samlede essens som udgangspunkt. Hvis der blot står “pressemeddelelse” kan journalisten ikke vurdere relevansen.  EKSEMPEL:

 4. Indledning

  • På baggrund af overskriften og indledningen vurderer journalisten om din pressemeddelelse er interessant.
  • Begynd med det vigtigste i form af nyheden. Således præsenterer du selve sagens kerne og besvarer spørgsmålene: Hvem, hvad og hvornår.
  • Indledningen skal være så konkret, at den kan stå alene og alligevel fortælle budskabet. EKSEMPEL:
  • Hvor, hvordan og hvorfor kan forklares efter indledningen, det vil sige i selve brødteksten.

 5. Brødtekst

  • I dette afsnit skal du uddybe, begrunde og konkretisere sagens kerne. Det er vigtigt, at du skriver det vigtigste først. Det skal være muligt at skære i artiklen bagfra og stadig få budskabet med.
  • Brug klare underoverskrifter, der dækker emnet.
  • Skriv i tredje person – altså objektivt. Eksempelvis:  “(Firmanavn) er ved at udarbejde en analyse med det formål…”.
  • Undlad for mange detaljer, hvis det ikke er vigtigt for sagen.

 6. Afslutningsvis

  • Her kan du slutte af med en personlig afskedshilsen – navn, titel og direkte telefonnummer foruden et telefonnummer, som du kan fanges på efter arbejdstid.

 7. Før og efter du sender

  • Husk at læse korrektur ellers virker din pressemeddelelse uprofessionel.
  • Kopier din pressemeddelelse direkte ind i mailen, ellers risikerer du at journalistens spamfilter opfanger din mail. Du sparer også journalisten tid, når han ikke skal åbne flere programmer.
  • Link til billeder på dit site eller i en dropbox, hvor du har højopløsnings billeder liggende (300 dpi). Grunden er, at små billeder ikke kan bruges i tryk, så dem skal du ikke vedhæfte.
  • Orienter dit bagland om, når du udsender en pressemeddelelse. Så undgår du at din kollega afviser en journalist, der ringer og følger op.
  • Følg selv op på historien. Men undlad at spørge om mailen er nået frem. Brug i stedet tiden på at komme med flere informationer, som journalisten kan drage fordel af.
  • Send gerne din pressemeddelelse til en journalist, der beskæftiger sig med din branche.

Pressemeddelelse eksempel

Her får du et pressemeddelelse eksempel, som jeg har skrevet på bestilling fra Hotel Svendborg.

Danmarks første demensvenlige hotel

Denne pressemeddelelse gav omtale i TV2Fyn, Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis, Ugeavisen Svendborg, LokalAvisen Svendborg

 

En enkel virksomhedsstrategi, der letter kommunikationen kan du også hente gratis fif til.