Pressemeddelelser får ind imellem kritik, men de har stadig værdi, hvis det ikke er det rene salgsgas. Hvis du rent faktisk har noget nyt at fortælle verden, dit marked eller dit lokalområde, så er en kort pressemeddelelse med fakta og 1-2 gode fotos stadig en god ide.

Du kan vælge at skrive din pressemeddelelse selv, og hvis du vil det, har jeg et par fif til dig om den gode pressemeddelelse.

Hvis du ønsker hjælp kan du kontakte Vid & Sans Kommunikation eller en af mine mange dygtige kolleger.

Jeg kan hjælpe med teksten, og hvis du har brug for professionelle fotos, har jeg flere gode samarbejdspartnere. Det samme gælder, hvis du vil have taget en god video med din nyhed eller dit budskab.

PR er ikke salg

En god pressemeddelelse skal følges op af en PR indsats overfor de relevante journalister på de medier, du gerne vil se nyheden i. Det kan virke som en salgsopgave til modstræbende kunder, men det er blot journalisternes professionelle kritiske indstilling, du møder.

Inden du tager kontakt til medierne, er det klogt at sætte dig ind i journalisternes stofområder og arbejdsrutiner, så du kan servicere dem med en relevant pressemeddelelse på et velvalgt tidspunkt. Eksempelvis holder de fleste redaktioner planlægningsmøder først på dagen, så derfor er det en god service at kontakte journalisterne tidligt, hvis det er muligt.

Du kan vælge at sende en mail, at ringe eller at møde op personligt. Valget må afhænge dels af hvad historien handler om, dels af hvad din relation til journalisterne er.

Hvis det er en usædvanlig god historie, kan du tilbyde den som solohistorie til det medie, du helst vil se den i. De får på den måde et forspring, inden du tilbyder historien til øvrige medier, du har på din ønskeliste.

Der kan også være en god grund til at vælge at sende din pressemeddelelse til alle medier samtidig, så de har lige mulighed for at anvende den.

PR med respekt

PR på Fyn bliver ligesom andre steder nok bedst, hvis der er gensidig respekt mellem os udenfor medierne og journalisterne. PR er ikke envejskommunikation – det handler om dialog. Derfor ser jeg som PR-mand, at min opgave er at formidle en forståelse i virksomhederne for journalisternes rammer og opgave – og omvendt at formidle de gode historier fra virksomhederne til redaktionerne.

Få et pressemeddelelse eksempel

Pressemeddelelser virker

“Jeg føler mig tilpas, når jeg kan ringe direkte til Lars og forklare, hvad jeg skal bruge. Han handler hurtigt, og det hele er ret ukompliceret. Lars er god til at få vores budskab ud.”

Tom Pelle Jensen, Direktør, Best Western Plus – Hotel Svendborg

Gratis fif til webtekster

Det er en god idé at kigge din hjemmeside igennem mindst en gang hver måned. Måske har du noget nyt at tilføje. Måske skal du fjerne noget. Eller måske er der noget, som bare trænger til at blive frisket op.

flere gratis fif til at skrive tekster til din hjemmeside.

Uddrag af pressemeddelelse
for Hotel Svendborg

“Hotel Svendborg landets første demensvenlige hotel.

Diplom fra Alzheimerforeningen overrakt som bevis for, at samtlige medarbejdere er klar til at tage godt imod demente gæster

– Det er helt naturligt, at Hotel Svendborg bliver landets første, for gennem de seneste 15 år har vi i Alzheimerforeningen holdt kurser for kommunernes demenskoordinatorer netop her på hotellet, fortæller Birgitte Vølund, formand for Alzheimerforeningen.”

Pressemeddelelsen gav omtale blandt andet i TV2/Fyn og Fyns Amts Avis samt flere trykte og digitale medier.