Gode rådEn virksomhedsstrategi styrer kommunikationen

Med en god virksomhedsstrategi – med mission, vision og målsætning – er det lettere at fortælle både internt og eksternt, hvad du har at tilbyde dine kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere.

Mission og vision er fundamentet

Missionen skal kort kunne sige, hvorfor du er her. Ligesom missionen for Vid & Sans Kommunikation er at fremme forståelsen mellem ledere, kunder og medarbejdere samt virksomhedens omverden.

Visionen er det fælles billede af virksomhedens ypperste potentiale. Det er drømmebilledet af, hvordan kunderne på den bedst mulige måde får opfyldt deres behov. Og hvordan ejere og ansatte opnår succes. Typisk er visionen noget, du må strække dig for at nå. Nogen siger, at visionen er indenfor synsvidde men uden for rækkevidde. På den måde er der noget at stræbe efter.

Til sammen er mission og vision fundamentet i din virksomhedsstrategi. Men de er svære at styre efter.

Virksomhedsstrategi med mål

For at gøre de store ord i virksomhedsstrategien til konkret hverdag, er det vigtigt at sætte nogle mål og delmål. En god, klassisk måde er at formulere SMART-mål. Altså mål, som er:

  • Specifikke – så du ved, hvad du stræber efter
  • Målbare – så det er let at vide, om du har nået dem
  • Attraktive – så du er motiveret til at kæmpe for at nå dem
  • Realistiske – så du ikke mister modet
  • Tidsbestemte – så du ikke bare ligger og fiser den af

Værdierne er rygraden

Det virksomheden står for, skal være det, som kunder, medarbejdere, samarbejdspartnere og naboer kender dig for. Det skal ideelt set gennemsyre alt fra dit håndtryk til dit website, fra dine produkter og din service til dine tekster og billeder.

Samlet set giver mission, vision, mål og værdier et solidt grundlag for den ene halvdel af det, du skal bruge for en god kommunikationsstrategi. Den anden halvdel handler naturligvis om kunderne og markedet.

Hvem er du noget for?

Uanset, hvad du gerne vil glæde verden med, og hvilken genial idé du har, må du vælge en målgruppe. Ingen kan sælge alt til alle, så hvem er du noget for?

Ligesom Vid & Sans Kommunikation især er noget for iværksættere samt ledere af små og mellemstore virksomheder, har du nok en idé om, hvem dine kunder er. Jo mere du ved om dine kunder, des mere klart kan du kommunikere til dem.

Det er for eksempel vigtigt at vide om din målgruppe:

  • Hvad de har brug for
  • Hvad deres købsmotiver er
  • Hvad deres mest stillede spørgsmål er
  • Hvad de typisk klager over
  • Hvilke medier de typisk orienterer sig i

Kend dine konkolleger

Da du sjældent er ene på markedet, kan det være en fordel at orientere dig om konkurrenterne. Hvem er de? Hvordan markedsfører de sig? Hvad er deres specialer?  Hvem henvender de sig især til?

Kombiner din viden om konkurrenterne med at researche, hvordan dit marked ser ud til at udvikle sig over de næste år.

Meget kortfattet giver din viden og beslutninger om punkterne her et overblik over, hvordan du vil lægge din virksomhedsstrategi. Dermed får du også et godt grundlag for at planlægge virksomhedens kommunikation.

 

Hent flere gratis fif til en enkel PR strategi.